Polski Ratel: Nowy ciężki wóz bojowy, który zrewolucjonizuje pole bitwy

W nadchodzącym roku Huta Stalowa Wola planuje zakończyć prace nad prototypem nowego ciężkiego bojowego wozu piechoty o nazwie Ratel. Obecnie zaprezentowano model w skali 1:4, ale pełne testy mają rozpocząć się na początku 2027 roku, jak informuje dr inż. Janusz Czaja z Huty Stalowa Wola.
Prezentacja modelu Ratela
Ratel, nowy ciężki bojowy wóz piechoty, wyróżnia się znacznie lepszą ochroną balistyczną i przeciwminową w porównaniu do swojego lżejszego odpowiednika, Borsuka, również opracowanego przez Hutę Stalowa Wola i obecnie wprowadzanego do służby w wojsku.
Planowana masa bojowego wozu piechoty Ratel wynosi do 42 ton, a jego napęd ma zapewniać silnik o mocy około tysiąca koni mechanicznych, co zbliża go do parametrów czołgu T-72.
Inspiracje i rozwiązania technologiczne
W konstrukcji Ratela wykorzystano wiele rozwiązań technicznych znanych z Borsuka. Na zakończonych niedawno targach obronnych w Kielcach zaprezentowano model w skali 1:4, który otrzymał nazwę Ratel na cześć afrykańskiego drapieżnika. Zarówno Borsuk, jak i nowy projekt, są owocami pracy Huty Stalowa Wola, gdzie Borsuk został już zamówiony przez wojsko w tym roku.
Ratel od Borsuka różni się przede wszystkim poziomem ochrony załogi, co przekłada się na wyższą ochronę balistyczną i przeciwminową, jak tłumaczy dr inż. Janusz Czaja.
Specyfikacje i możliwości Ratela
Ratel, w przeciwieństwie do Borsuka, nie będzie pływał, co jest wynikiem jego cięższego opancerzenia. Mimo że HSW nie ujawnia szczegółów dotyczących poziomu ochrony zgodnie z porozumieniami NATO (STANAG), wiadomo, że będzie wyposażony w wieżę ZSSW-30, już zamawianą przez wojsko dla Borsuków i Rosomaków. Nowe podwozie, na razie zaprezentowane jako model, ma być połączone z wieżą i gotowe do testów zakładowych na początku 2027 roku.
Integracja technologii i innowacji
Ratel i Borsuk dzielą wiele wspólnych rozwiązań technicznych. Ratel ma przewozić taką samą liczbę załogi i żołnierzy desantu jak Borsuk. Wiele elementów, takich jak układy filtrowentylacji, klimatyzacja czy stanowiska załogi, zostało zapożyczonych z poprzedniego modelu.
Zawieszenie i układ napędowy
Zawieszenie Ratela zawiera siedem par kół nośnych, co czyni go bardziej wszechstronnym w trudnym terenie. Dla porównania, Borsuk posiada sześć osi, a jego masa wynosi 28 ton przy mocy silnika 720 KM. Ratel z kolei osiąga masę 42 ton, czyli tyle co czołg T-72, i będzie napędzany silnikiem o mocy ponad 1000 KM.
Finansowanie i współpraca
Projekt Ratela jest obecnie finansowany przez Hutę Stalowa Wola z własnych środków, choć firma nie ujawnia dokładnych kosztów inwestycji. Zamiar finansowania prototypu oraz prowadzenia badań we współpracy z instytucjami wojskowymi to kluczowe aspekty dalszego rozwoju projektu.
Umowa ramowa na zakup pojazdów
W sierpniu 2023 roku Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową na zakup „kilkuset” ciężkich bojowych wozów piechoty bez zobowiązań finansowych. Umowa przewiduje integrację istniejących na rynku rozwiązań i jest efektem współpracy konsorcjum złożonego z Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Huty Stalowa Wola.
Rola bojowych wozów piechoty
Bojowe wozy piechoty są opancerzonymi pojazdami przeznaczonymi do transportu żołnierzy i zapewnienia im wsparcia ogniowego. Współczesne konstrukcje wyposażone są w małokalibrowe armaty, karabiny maszynowe oraz wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych. BWP mogą być zarówno pojazdami kołowymi, jak i gąsienicowymi, co umożliwia im nadążanie za czołgami w trudnym terenie. Wojska korzystające z BWP na gąsienicach nazywane są zmechanizowanymi, natomiast te z pojazdami kołowymi to wojska zmotoryzowane.