S74 na czołówce obrad Parlamentarnego Zespołu „Tak dla S74”

11 września odbyło się kolejne spotkanie Zespołu Parlamentarnego „Tak dla S74”, którego celem jest omówienie postępów w realizacji budowy drogi ekspresowej S74. Projekt obejmuje odcinek między Opatowem a Nisko, który ma kluczowe znaczenie dla województw świętokrzyskiego i podkarpackiego. Stalowa Wola zyska nowe połączenia dzięki obwodnicy z S-19 oraz trzeciemu mostowi na Sanie, co ma przyczynić się do rozwoju regionu.
Opóźnienia w decyzji środowiskowej
Podczas lutowego posiedzenia Zespołu spodziewano się, że decyzja środowiskowa zostanie podjęta do końca drugiego kwartału. Niestety, mimo upływu czasu, decyzja nadal nie została wydana, co stało się powodem wrześniowego spotkania. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Sławomir Serafin, zapowiedział, że dokument zostanie ostatecznie wydany do 3 października 2025 roku, uwzględniając wariant społeczny oczekiwany przez inwestora.
Trasa i kluczowe punkty na mapie
Początek planowanego odcinka drogi S74 znajduje się na końcu obwodnicy Opatowa. Trasa będzie przebiegać przez kilka strategicznych węzłów: w Lipniku, Samborcu (gdzie planowany jest nowy most na Wiśle), Tarnobrzegu (połączenie z istniejącą obwodnicą), Gorzycach, Zaleszanach, Turbi (blisko lotniska), Radomyślu nad Sanem, Pysznicy (z Mopem drugiej kategorii i stacją benzynową), aż do węzła Zapacz w Kłyżowie.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Droga ekspresowa S74 na odcinku Opatów-Nisko ma mieć długość 72,8 km i będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Decyzja o zakończeniu postępowania dowodowego została ogłoszona przez RDOŚ w Rzeszowie 18 sierpnia. Prezydenci Stalowej Woli i Tarnobrzega oraz wójtowie z Powiatu Stalowowolskiego podkreślają, jak ważna jest ta inwestycja dla lokalnej gospodarki i przyciągania inwestorów.
Wyzwania i harmonogram budowy
Dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA, Wiesław Sowa, zaznaczył, że optymistyczny harmonogram przewiduje rozpoczęcie prac budowlanych w latach 2030-2032. Niemniej jednak istnieje wiele potencjalnych zagrożeń, które mogą powodować opóźnienia, takich jak aktualizacja dokumentacji czy ponowna ocena oddziaływania na środowisko.
Znaczenie drogi S74 dla Podkarpacia
Poseł Rafał Weber podkreślił kluczową rolę drogi S74 w rozwoju transportowym Podkarpacia, zapewniającym bezpośrednie połączenie z autostradą A1. Dzięki tej inwestycji cały region zyska dostęp do głównych szlaków komunikacyjnych w Polsce i Europie Zachodniej. Koszt budowy tego odcinka szacowany jest na 3,4 mld zł, a środki te są zabezpieczone w ramach Programu Budowy Dróg na lata 2021-2030.